اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

کتاب خوانی و اشتهایی که باید افزایش یابد

  • کد خبر: ۱۲۹۸۲۸
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کتاب خوانی و اشتهایی که باید افزایش یابد
امروزه کتابخانه‌های عمومی با تغییر کاربری از حالت سنتی صرف امانت کتاب و سالن مطالعه به سوی فرهنگ سرا‌های اجتماعی، پایگاه‌های مردمی و آموزشگاه‌های غیررسمی درحال حرکت هستند.

سؤال این است که مردم را در عصر فناوری و استفاده بی رویه از فضای مجازی چطور می‌توان به سوی کتاب و کتاب خوانی هدایت کرد؟ دراین راستا امروزه کتابخانه‌های عمومی با تغییر کاربری از حالت سنتی صرف امانت کتاب و سالن مطالعه به سوی فرهنگ سرا‌های اجتماعی، پایگاه‌های مردمی و آموزشگاه‌های غیررسمی درحال حرکت هستند. این تغییر کاربری با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع کتاب محور، همین هدف افزایش اشتهای کتاب خوانی را در نظر دارد.

کتابخانه‌های عمومی با شعار «ایرانی دانا و توانمند» در نظر دارند باتوجه به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد «ایرانی کتاب خوان» و با درنظرگرفتن سلیقه و نیاز جامعه، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مانند معرفی کتاب در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی تدارک ببینند.

همچنین، مشارکت کتابخانه‌ها در برگزاری دوره‌های آموزشی فردی و اجتماعی، آیین رونمایی کتاب با حضور نویسندگان، برگزاری محافل ادبی با حضور شاعران بومی و مشارکت و حضور در مناطقی از کشور که درگیر حوادث غیرمترقبه طبیعی شده اند و... ازجمله این اقدامات است.

این برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی آموزشی برای گروه سنی و اقشار مختلف جامعه ازجمله زنان خانه دار، کودکان و نوجوانان و سالمندان با محوریت کتاب و با هدف هدایت آنان برای دریافت پاسخ‌های صحیح و مناسب از معتبرترین منابع اطلاعاتی یعنی کتاب برگزار می‌شود.

دراین میان، نباید فراموش کنیم که بدون شک توانمندی، آگاهی و ارتقای فرهنگ عمومی هر جامعه‌ای در گرو نسل کودک و نوجوان آن است. کتابخانه‌های عمومی نیز با راه اندازی بخش کودک سعی می‌کنند کودکان را که به عنوان وفادارترین مخاطبان کتابخانه‌های عمومی شناخته شده اند، بار دیگر با کتاب و کتاب خوانی آشتی دهند.

این تلاش در راستای اجرای برنامه‌های متنوعی مانند مسابقات کتاب خوانی، جشنواره‌های قصه گویی، نشست‌های کتاب خوان، معرفی و خوانش کتاب و... باتوجه به نیاز و سلیقه کودکان تا امروز ادامه داشته است. البته در این مسیر نباید از نقش خانواده ها، مسئولان و مدیران نیز غافل بود. در خانواده‌ای که والدین آن کتاب خوان باشند و در جامعه‌ای که مسئولان آنان کتاب خوان و دغدغه‌مند حوزه کتاب و کتاب خوانی باشند، بی شک مردم نیز بیشتر به این موضوع توجه خواهند کرد.

همچنین، راه اندازی نخستین پیش خوان کتاب خوان و هفت کتابخانه سیار در مناطق روستایی کم برخوردار و دورافتاده بدون کتابخانه، برای اجرای عدالت اجتماعی و فرهنگی و در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی ازجمله اقداماتی است که اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای یکسان و ایجاد ارتباط و انس عموم مردم با کتاب و کتاب خوانی در چند سال گذشته انجام داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->